INSTAGRAM CONTENT MANAGEMENT AS A NATURAL TOURISM OBJECT MARKETING MEDIA

Authors

  • Nur Arkam Program Studi Administrasi Bisnis Sektor Publik, Politeknik STIA LAN Makassar
  • We Patappari Tenri Sessu Program Studi Administrasi Bisnis Sektor Publik, Politeknik STIA LAN Makassar

DOI:

https://doi.org/10.33509/admit.v1i1.2219

Keywords:

Instagram, Marketing Content, Social Media Management

Abstract

This study aims to create marketing content in the form of short video content, image content that uses the Instagram feature as a medium to market natural tourism objects on the Disparpora account of Soppeng Regency. The research method used in this research is descriptive qualitative. This qualitative descriptive approach uses data retrieval and data collection through document review and semi-structured interviews by asking questions to several related parties who can assist researchers in the research process. The results of this study indicate that by using content marketing elements, namely Design, Current Event, The Reading Experience, Time, and Tone, the contents of the posts become more interesting. Output of this research is marketing content in the form of short video content and image content using Instagram features that are used as a medium to market Soppeng Regency's natural tourism objects which are posted on the DISPARPORA account of Soppeng Regency.

 

References

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Publiciana, 9(1), 140-157. https://doi.org/10.36563/publiciana.v9i1.79

Fadilla, Q. (2020). Instagram Content Trend During the COVID-19 Pandemic Quarantine in Indonesia. Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(2), 185-205. https://doi.org/https://doi.org/10.31937/ultimacomm.v12i2.1718

Kurniawan, P. (2017). Pemanfaatan Media Sosial Instagram sebagai Komunikasi Pemasaran Modern pada Batik Burneh. Competence: Journal of Management Studies, 11(2), 217-225.

Kurnia, N. D., Johan, R. C., & Rullyana, G. (2018). Hubungan Pemanfaatan Media Sosial Instagram Dengan Kemampuan Literasi Media di UPT Perpustakaan Itenas. Edulib, 8(1), 1-17.

Kemp, S. (2022). GLOBAL OVERVIEW REPORT: Durasi Penggunaan Media Sosial. (Online) dalam Datareportal.Com. Diakses pada tanggal 9 Juni 2022.

Lindawati, S., Hendri, M., & Hutahaean, J. (2020). Pemasaran Digital. Yayasan Kita Menulis.

Lupiyoadi R. & Hamdani, A. (2006). Manajemen Pemasaran Jasa. Salemba Empat.

Mahmudah, S. M. & Rahayu, M.(2020). Pengelolaan Konten Media Sosial Korporat pada Instagram Sebuah Pusat Perbelanjaan. Jurnal Komunikasi Nusantara, 2(1), 1-9. https://doi.org/10/33366/ikn.v2il.39

Mamonto, W., F., Tumbuan, A., F., J., Willem. & Rogi, H., M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Bauran Pemasaran (4P) Terhadap Keputusan Pembelian Pada Rumah Makan Podomoro Poigar Di Era Normal Baru. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9,(2): 110–121. https://doi.org/10.35794/emba.v9i2.33281

Musfar, T. F. (2020). Buku Ajar Manajemen Pemasaran: Bauran Pemasaran sebagai Materi Pokok dalam Manajemen Pemasaran. Media Sains Indonesia.

Noor, Z. Z. (2021). Buku Referensi Strategi Pemasaran 5.0. Deepublish.

Pandrianto, N., & Sukendro, G. G. (2018). Analisis Strategi Pesan Content Marketing untuk Mempertahankan Brand Engagement. Jurnal Komunikasi, 10(2), 167-176.

Rafiq, A. (2020). Dampak Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Suatu Masyarakat. Global Komunika, 1(1), 18-29.

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Sukarnoto, T., Nurjati, N., & Rani, V. (2021). Era Digitalisasi Media Pemasaran Online Pengembangan Usaha Mikro Kecil. Etos : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 1-13. doi:10.47453/etos.v3i1.352

Tjiptono, F. (2017). Strategi Pemasaran Edisi 4. CV Andi Offset.

Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 2(2), 271-278.

Vania., F. H. (2021). 73 Persen Masyarakat Mendapatkan Informasi Dari Media Sosial. Dalam Databoks.Katadata.Co.Id. Diakses pada tanggal 31 Mei 2022.

Published

2023-01-05